söndag 22 juli 2018

180713 Japan dag 14

I Dubai skiljs vi åt, medan andra åker till Oslo och Köpenhamn åker jag och några andra från gruppen mot Stockholm. Tyvärr är det vi som ska till Arlanda som har den längsta transfertiden, närmare 5 timmar.

Resan till Arlanda känns inte alls lika dryg men jag är mycket trött och kroppen vet inte om det är dag eller natt. Lite kö vid passkontrollen när vi kommer fram men att få ut väskan går däremot väldigt snabbt.

Så var man hemma i Sverige igen. Denna resa har varit minnesvärd och det är många intryck att smälta.

180712 Japan dag 13

I dag är det dags för hemresa och jag har kvar rummet till senaste utcheckning vid 12. Några timmar senare åker vi ut till Naritas internationella flygplats som är en av de två stora flygplatserna utanför Tokyo. Narita är ingen liten flygplats men känns samtidigt inte så stor heller.

Även om allt flyter på känns resan till Dubai känns ganska dryg.

180711 Japan dag 12

Dagen börjar med ett besök i templet Sensoji beläget i stadsdelen Asakusa. Det är över 30 grader varmt och många turister här i dag.

Denna symbol kan för oss lätt förväxlas med nazisternas svastika, men detta är en buddistisk vänsterställd symbol och har inget med nazisternas svastika att göra. Svastikan är mycket gammal och populär i vissa delar av Asien såsom här i Japan och symboliserar bland annat buddistiska tempel och kartor.

I närheten av templet kan man kyla ner sig i värmen genom kall luft som blåser ut. Första gången jag sett något liknande.

I närheten av templet syns också Tokyo Skytree, Japans högsta byggnadsverk och världens näst högsta med sina 634 meter.

Intressant med övergångsställen där man kan gå över från alla håll.

Äter vår sista gemensamma lunch enligt programmet.

Hittade en rolig skylt på restaurangen

Fortsätter vidare till en plats med utsikt över Regnbågsbron.

Här finns också en mindre kopia av Frihetsgudinnan.

Avslutar dagen i det kända underhållningsdistriktet Ginza. Ginza är indelat i olika avenyer men kanske inte så mycket att se egentligen om man inte vill shoppa. Tokyo känns överlag mindre genuin än exempelvis Kyoto, Osaka och Hiroshima.

Inga fler aktiviteter står på programmet förutom flygresan hem i morgon. Jag och några andra bestämmer oss för att besöka Tokyo Tower. Vi tar oss dit med ett tåg som går runt staden som i en cirkel. Systemet är dock lite rörigt eftersom en typ av biljett inte automatiskt gäller för alla typer av färdmedel.

På väg med JR-Line

Tokyo Tower är 332,6 meter högt, vi nöjer oss dock med observationsvåningen på 150 meters höjd. Väl uppe kan man känna att tornet faktiskt gungar lite lätt.

Är där precis i skymningen när staden långsamt förvandlas till "ett hav av ljus".

180710 Japan dag 11

Vaknar upp strax före kl 5 på morgonen, när jag tittar ut är det inte ett moln på himmelen och bergets topp syns tydligt. Utanför hotellet är jag definitivt inte ensam om att vara uppe med tuppen för att få se berget.

Fjällstationer på berget inzoomade i kameran, så högt var dock inte vi i går.

Ett par timmar senare har molnen redan börjat byggas upp igen.

Lämnar hotellet och åker vidare till "Den stora kokande dalen" eller Owakudani som platsen heter på japanska. Det är ett område omkring en krater med vulkanisk aktivitet av rök och heta källor.

Här tar man också tillvara på energin från dessa heta källor.

Tar en linbana ner igen

Fortsätter sedan med båt på Ashi-sjön till Hakone. Mt Fuji hade jag hoppats fått sett från sjön men har inte sett till berget sedan vi lämnade hotellet efter frukost.

Framme i Hakone är det dags för lunch. Glaset till höger är inte vin utan någon form av juice.

Fortsätter vidare till Tokyo, resan dit tar knappt 2 timmar.

Mitt första intryck av Tokyo är att det verkar vara en smältdegel av ljud och neonskyltar som aldrig tycks ta slut och att tempot är högt.

Här finns något för alla, allt från "kattcaféer" till avgiftsbelagda cykelparkeringar.

Avslutar med vår sista gemensamma middag enligt programmet på en restaurang på 44:e våningen. På andra sidan väggen klappas det i händerna, verkar vara något firande eller liknande.

180709 Japan dag 10

I dag bär det av mot Japans högsta berg Mt Fuji. Fuji ligger 3776 meter över havet och är bara ca 10 mil från Tokyo.

Under bussresan till Fuji är det varmt och soligt men när vi väl börjar åka upp på berget blir det allt dimmigare ju högre upp vi kommer.

Vi är på väg upp till den 5 busstationen, så långt man kan ta sig på berget med en buss.

Framme vid den 5 stationen är det många busslass med turister. Får en liten bjällra för att ha kommit hit men den slarvar jag naturligtvis bort.

Det är kallare här uppe och luften är lite tunnare också. Ändå är det långt kvar till toppen. Hästarna ser ut att frysa.

Stationen verkar vara en utgångspunkt/slutstation för de som vandrar här. Kanske har dessa varit hela vägen till toppen eller till någon av bergets fjällstationer.

Åker ner för berget igen och när vi kommit ner äter vi lunch.

Åker vidare till byn Oshino Hakkai där man helt gratis kan fylla på vatten från en källa. I övrigt verkar det inte vara något speciellt, känns ganska turistiskt.

Omgivningarna här är dock fina, väldigt grönt och lummigt.

Kommer senare fram till vårt hotell med utsikt över Mt Fuji. Tyvärr är det dock molnigt så berget verkar inte vilja visa sig i dag.

180708 Japan dag 9

Regnet har äntligen upphört och vi åker i dag in i landet. Vårt första stopp blir den världsarvslistade byn Shirakawa Go.

I Shirakawa Go håller man traditionen att bygga hus med vasstak fortfarande vid liv. Vi börjar med att passera en häftig bro.

Därefter besöker vi ett av husen i området som man valt att öppna för turister. Givetvis måste man ta av sig skorna innan man går in.

Huset är i flera plan och trästegar länkar de olika våningarna.

Här finns också diverse bruksföremål.

Det är så genuint och vackert överallt att det nästan tar andan ur en.

Efter besöket i Shirakawa Go är det dags för lunch.

Egentligen skulle vi ha besökt en annan by i dag också, men de senaste dagarnas regnande gör det osäkert om vägen dit är öppen. Vår guide föreslår istället att vi åker till en plats där man odlar wasabi vilket också låter spännande.

På vägen dit åker vi på mindre landsvägar och det tar sin lilla tid. Detta gör samtidigt att man får se Japan bortom städerna och de större vägarna.

Landskapet är på vissa ställen kuperat och på andra väldigt platt, allt från berg och floder till risodlingar och bebyggelse.

Så var vi äntligen framme vid Daio Wasabi Farm. Wasabi är det där gröna man får till sushi som jag alltid hoppar över. Det är en slags "grön pepparrot" som bland annat odlas här i Japan. Under här odlas wasabi...

...och så här ser grödorna ut. Det är roten man använder.

Fortsätter sedan till Matsumoto där vi äter en välsmakande buffé med amerikanskt tema.